Rusza produkcja Przeciwlotniczego Systemu Rakietowo-Artyleryjskiego "PILICA"

/ PGZ

Powołany przez Inspektorat Uzbrojenia MON Zespół Sterujący przyjął i zatwierdził Projekt Wykonawczy na Przeciwlotniczy System Rakietowo-Artyleryjski (PSR-A) PILICA. Oznacza to, że w PGZ rozpoczyna się proces produkcji poszczególnych podsystemów, które będą wspierały obronę przeciwlotniczą w warstwie bardzo krótkiego zasięgu.

Dostawy zestawów przewidziane są na lata 2019-2022.

Kolejny etap realizacji umowy na Przeciwlotniczy System Rakietowo-Artyleryjski PILICA to potwierdzenie gotowości polskiego przemysłu obronnego do integracji skomplikowanych systemów uzbrojenia. To również świadectwo postępującej konsolidacji PGZ nie tylko w zakresie właścicielskim, ale także w odniesieniu do realizowanych projektów. W związku z wybraną przez zamawiającego konfiguracją, jeden z elementów – sensor radiolokacyjny – będzie dostarczany przez podmiot zagraniczny, a następnie integrowany z systemem. Realizowana umowa ma wartość blisko 750 mln PLN 

– powiedział członek zarządu PGZ S.A., Adam Lesiński.

Umowa na dostawę PSR-A PILICA realizowana jest zgodnie z zapisami decyzji nr 72 Ministra Obrony Narodowej w drodze tzw. zakupu z dostosowaniem (w momencie podpisywania umowy decyzja ta była obowiązująca, obecnie w resorcie ON w tym zakresie obowiązuje decyzja 141/MON). Taka procedura została przewidziana, gdy na rynku nie występuje gotowe rozwiązanie spełniające wszystkie wymagania, przy jednoczesnej możliwości ich spełnienia poprzez dostosowanie (integrację) do wymagań Zamawiającego istniejących rozwiązań. To pierwsza umowa na dostawy sprzętu wojskowego realizowana w drodze zakupu z dostosowaniem.

Przygotowanie Projektu Wykonawczego wymaganego obowiązującą wówczas decyzją, było wyzwaniem zarówno dla zamawiającego, jak i wykonawcy. Realizacja zadania była możliwa dzięki bliskiej współpracy pomiędzy PGZ a IU MON. Opracowywany i konsultowany przez blisko rok dokument stał się dla Zamawiającego narzędziem do wyboru finalnej konfiguracji systemu 

– podkreślił Marek Borejko, dyrektor Biura Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej PGZ S.A.

Konsorcjum PGZ – PILICA powołane zostało w kwietniu 2016 r. W jego skład wchodzą podmioty Polskiej Grupy Zbrojeniowej:

-  PGZ S.A. – Lider Konsorcjum koordynujący prace;

-  Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. – główny integrator systemu;

-  PIT-RADWAR S.A. – odpowiedzialny za integrację radarów do systemu;

-  PCO S.A. – odpowiedzialne za wykorzystywane w systemie głowice optoelektroniczne.

Zgodnie z umową w latach 2019-2022 do polskiej armii trafić ma sześć baterii PSR-A PILICA. W skład jednej baterii wchodzi:

-  sześć jednostek ogniowych wraz z ciągnikami artyleryjskimi;

-  stanowisko dowodzenia;

-  stacja radiolokacyjna;

-  dwa pojazdy transportowe oraz dwa pojazdy amunicyjne.

PSR-A PILICA może służyć m. in. do zwalczania bezzałogowych systemów powietrznych, śmigłowców, samolotów, rakiet manewrujących. Podstawowe uzbrojenie zestawu to: podwójne działko kalibru 23 mm o dużej szybkostrzelności oraz dwa przeciwlotnicze pociski rakietowe typu GROM/PIORUN. Posiadanie zintegrowanego systemu komputerowego zapewnia wysoką skuteczność wykrywania oraz identyfikacji celów. PSR-A PILICA umożliwi współpracę z systemami dowodzenia oraz obrony przeciwlotniczej państw NATO, a jego zakup stanowi kolejny krok służący wzmocnieniu obrony przeciwlotniczej kraju.

Źródło: PGZ

SONDA
Wczytuję sondę...

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Katastrofa lotnicza w Iranie. Rozbił się samolot pasażerski - sprzeczne informacje o ofiarach

/ twitter.com/printscreen

Irański samolot pasażerski z ponad 50 osobami na pokładzie rozbił się dziś rano na południowym zachodzie Iranu, w okolicach miasta Semirom - podaje agencja AFP, powołując się na lokalne media. Samolot leciał z Teheranu do miasta Jasudż, na zachodzie kraju.

Agencja AP informuje z kolei o 66 osobach na pokładzie maszyny, według innych mediów na pokładzie mogło znajdować się do 100 pasażerów.

Nie ma na razie informacji o ich losie. Irańskie media, które powołują się na relacje świadków informują, że samolot próbował lądować awaryjnie.

Na miejsce wysłano helikoptery ratunkowe. Ze względu na górzysty teren nie dojadą tam karetki.

BBC podaje, że samolot należał do linii lotniczej Aseman Airlines.

Źródło: PAP, rmf24.pl, bbc.com, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl