Chroń najmłodszych przed niebezpieczeństwami wirtualnego świata

Internet jest dla dzieci oknem na świat, oferującym wiele możliwości rozwoju, nauki czy nawiązywania nowych znajomości. Ale trzeba mieć świadomość, że na użytkowników globalnej sieci czyhają różne zagrożenia. Dlatego rodzice i nauczyciele powinni uczyć najmłodszych bezpiecznego poruszania się w wirtualnym świecie.

Internet stał się nieodłączną częścią życia współczesnego człowieka, niezależnie od wieku, wykształcenia czy statusu społecznego. Stał się atrakcyjnym medium szczególnie dla dzieci, których naturalną cechą jest ciekawość świata. A dzięki swoim zasobom ten świat jest na wyciągnięcie ręki. W internecie można znaleźć informacje niemal na każdy możliwy temat. Poza tym w sieci można grać w różnego rodzaju gry, komunikować się z rówieśnikami i zawierać nowe znajomości poprzez fora internetowe i media społecznościowe. Niestety, dziecko odkrywające możliwości drzemiące w globalnej sieci może łatwo zachłysnąć się morzem informacji i uwierzyć we wszystko, co przeczyta. A co najgorsze i najbardziej niebezpieczne – może uwierzyć w dobre intencje każdego, kogo spotka na swojej internetowej drodze.

Niestety często opiekunowie pozwalają dzieciom korzystać z internetu bez ograniczeń, a co gorsza bez żadnej kontroli, ciesząc się chwilą spokoju. Dlatego rodzice muszą mieć świadomość, jakie skutki dla młodego, niedoświadczonego, a przede wszystkim często zbyt ufnego człowieka może mieć kontakt z treściami przeznaczonymi dla dorosłych czy osobą o złych zamiarach.

Warto wspólnie korzystać z sieci

Chcąc uchronić najmłodszych przed ewentualnymi niebezpieczeństwami, które mogą spotkać ich w sieci, nie należy zabraniać im korzystania z niej. Lepsze rezultaty osiągniemy ucząc i tłumacząc, jak odróżnić treści wartościowe oferowane przez internet od tych szkodliwych. Jednak aby uświadamianie dziecka było skuteczne, powinno obejmować nie tylko teorię, ale także praktykę. Dlatego warto z dzieckiem na początku wspólnie korzystać z cyberprzestrzeni, słuchać go uważnie i rozmawiać. Jeżeli samo zgłosi problem lub opisze sytuację, która wzbudziła w nim obawy, powinno mieć poczucie, że zawsze będzie potraktowane poważnie i ma do kogo się zwrócić o radę i wsparcie. Pomocą dla rodziców we wprowadzaniu najmłodszych w wirtualny świat mogą być także nauczyciele. Szkoła, w której dziecko spędza większość dnia, również korzystając z internetu, powinna być tak samo bezpiecznym miejscem jak dom.

Wielu użytkowników internetu uważa, że są anonimowi w sieci, co daje im pewnego rodzaju poczucie bezkarności i przyzwolenie na nieuczciwe zachowania i praktyki wobec innych osób. Anonimowość ta jest tylko pozorna, ponieważ każdy ruch w sieci zostawia po sobie ślad, a każda wypowiedź i czyn posiada swojego autora – realną osobę. Dlatego specjaliści z Biura Prewencji Komendy Głównej Policji radzą, by uświadamiać dzieci, że nikt, kto je obraża lub zachowuje się wobec nich niewłaściwie i agresywnie, nie jest bezkarny. Ponadto dziecko powinno być świadome, że ono samo nie jest anonimowe, więc każde jego zachowanie, każda przekazana informacja, zdjęcie czy poufne dane pozostają w sieci nawet po wylogowaniu i mogą trafić w niepowołane ręce.

Uwaga na fałszywych przyjaciół

Internet to także miejsce spotkań - niestety nie zawsze przyjemnych. Szczególnie niebezpieczne mogą być internetowe znajomości. Należy koniecznie uświadomić dziecku, że osoba spotkana w sieci wcale nie musi być tym, za kogo się podaje, i nie od razu należy jej zaufać oraz wierzyć w każde jej słowo.
Dzieci korzystające z internetu, a zwłaszcza z mediów społecznościowych, chętnie dzielą się w nich swoimi zdjęciami z wakacji czy spotkań z przyjaciółmi. Często też zamieszczają zdjęcia okolicy, w której mieszkają lub nawet domu. To wyjątkowo niebezpieczne, ponieważ profile w mediach społecznościowych obserwowane mogą być nie tylko przez znajomych naszych dzieci.
Ważnym zagadnieniem jest również zawartość treści i materiałów, jakie dziecko przegląda w sieci. Aby nie trafiało na treści przeznaczone tylko dla dorosłych, najlepiej jest zastosować programy do tzw. kontroli rodzicielskiej. Dzięki temu wiemy, po jakich stronach porusza się nasz mały odkrywca, a jednocześnie zmniejszamy prawdopodobieństwo, że dziecko trafi na strony z nieodpowiednimi dla jego wieku treściami.
Pamiętajmy też, by czas spędzony przez dzieci przed komputerem nie był zbyt długi, ponieważ za oknem czeka na nie do odkrycia piękny i ciekawy świat.

 O bezpieczeństwie w szkołach

W edukacji najmłodszych ważną rolę odgrywają programy realizowane w szkołach. Przykładem jest Akademia Bezpiecznego Puchatka, która jest największym w Polsce programem edukacyjnym o tematyce bezpieczeństwa. Program skierowany jest do I klas szkół podstawowych w całej Polsce i organizowany od 8 lat przez firmę Maspex i markę Puchatek, we współpracy z Wydziałem ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki Biura Prewencji Komendy Głównej Policji oraz Wydziałem ds. Profilaktyki w Ruchu Drogowym Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Dotyczy bezpieczeństwa w wielu obszarach: na drodze, w szkole, w domu – w tym bezpieczeństwa dzieci w cyberprzestrzeni. Patronem Honorowym akcji jest Komendant Główny Policji. Do tej pory w programie wzięło udział prawie 2 miliony dzieci.

RADY DLA RODZICÓW

1) Poznawaj internet razem z dzieckiem.
2) Rozmawiaj o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.
3) Pamiętaj, aby zabezpieczyć wszystkie urządzenia, które łączą się z internetem (również telewizor, konsolę do gier, smartfon) w filtry kontroli rodzicielskiej.
4) Proponuj strony dostosowane do wieku i zainteresowań dziecka.
5) Korzystaj z porad nauczycieli, specjalistów, odpowiednich instytucji.
6) Jeśli natrafiłeś na nielegalne treści, nie bądź obojętny – reaguj! Zgłoś je np. policji, moderatorom/administratorom stron.
7) Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
8)  Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
9) Sprawdź, czy w ramach edukacji w szkole Twojego dziecka są prowadzone zajęcia o bezpieczeństwie w sieci – czy szkoła bierze udział np. w Akademii Bezpiecznego Puchatka.

Źródło: niezalezna.pl


SONDA
Wczytuję sondę...

Udostępnij

Wczytuję komentarze...

Gersdorf gubi się we własnej narracji? Szef KRS ujawnia: Ma wątpliwości ws. swojego statusu

Małgorzata Gersdorf / Maciej Luczniewski/Gazeta Polska

W rozmowie z Katarzyną Gójską w programie „W Punkt” na antenie Telewizji Republika przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Leszek Mazur zwrócił uwagę na to, że Małgorzata Gersdorf zdaje się sama gubić w swojej narracji.

Jednym z głównych wątków dyskusji była kwestia związana z decyzją Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, którą wydano... tuż przed ogłoszeniem ciszy wyborczej. Jak już informowaliśmy, Trybunał nakazał kontrowersyjnych przepisów ws. Sądu Najwyższego.

[polecam:https://niezalezna.pl/241415-jest-decyzja-tsue-w-sprawie-sadu-najwyzszego-premier-odpowiada]

- Szczególny tryb jest prawnie dopuszczalny. Istnieje możliwość wydania takiej decyzji jednoosobowo, bez wysłuchania strony. Dla nas nie jest to wielkie zaskoczenie. Od miesięcy dostrzegamy niechęć instytucji unijnych wobec Polski. Taka wiadomość, tuż przed ogłoszeniem ciszy wyborczej, to moment wysoce niefortunny. Pewne wypowiedzi, podpowiedzi z Polski do europejskich organów docierają… cała sytuacja jest dość znamienna – wyjaśnia przewodniczący KRS.

W dalszej części rozmowy pojawił się ciekawy wątek dotyczący Małgorzaty Gersdorf, która wezwała ostatnio 23 sędziów, aby stawili się w sądzie i znowu orzekali.

- Pani prof. Gersdorf sama ma wątpliwości odnośnie do swojego statusu. Jak chodzi o mało ostrożne apele do sędziów przeniesionych w stan spoczynku awansuje się na plan pierwszy. Gdy jednak potrzebujemy kierownika jednostki, głos zabiera sędzia Zawistowski. Istnieje kategoria ostrożności życiowej. W tej sytuacji ma zastosowanie. Sytuacja jest całkowicie bezprecedensowa [...] Wymowa czterech punktów sprowadza się do zawieszenia czynności. Nie dostrzegam tam jednak czynnika resuscytacyjnego. Gdy sędziowie mają nieważny status, ich orzeczenia będą nieważne, włącznie z konsekwencjami, tj. np. odszkodowaniami wobec państwa polskiego – ujawnił sędzia Leszek Mazur, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa.

 

Źródło: niezalezna.pl, Telewizja Republika

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl