Kierowcy nie będą musieli mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego

/ Nik Frey/freeimages.com

Kierowcy poruszający się pojazdami zarejestrowanymi w Polsce po terytorium kraju nie będą musieli mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego i dokumentu ubezpieczenia OC pojazdu - zakłada projekt ustawy, którym jutro ma zająć się rząd.

Autorem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw jest resort cyfryzacji. Proponowane zmiany stanowią ciąg dalszy wdrażania systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Projekt przewiduje, że obywatele, którzy poruszają się pojazdami zarejestrowanymi w Polsce po terytorium kraju będą zwolnieni z obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego i dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie OC pojazdu. Informacje te będą możliwe do sprawdzenia w systemie CEPiK przez organy, które są uprawnione do kontroli ruchu drogowego. Zwolnienie z tego obowiązku ma nastąpić po ogłoszeniu komunikatu ministra właściwego ds. informatyzacji.

Proponuje się, by po pół roku oszacowano skutki wejścia w życie zmian.

System Informatyczny Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (SI CEPiK) zawiera informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach z uprawnieniami do kierowania. Od 1 stycznia 2016 r. jest prowadzony przez ministra cyfryzacji. Jego utrzymaniem i modernizacją oraz udostępnianiem danych zajmuje się Centralny Ośrodek Informatyki (COI). Zasady prowadzenia CEPiK reguluje ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.

System obejmuje dwie ewidencje: centralną ewidencję pojazdów (CEP) oraz centralną ewidencję kierowców (CEK).

W CEP gromadzone są dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce m.in. markę, model, dane techniczne (pojemność i moc silnika, liczba miejsc), informacje o obecnym i poprzednich właścicielach pojazdu, czy informacje o ubezpieczeniu OC. Z kolei w CEK gromadzone są dane o: osobach, które mają uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi, czy takich, którym cofnięto uprawnienia.

Z systemu korzystają m.in. policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże miejskie i gminne, sądy, prokuratura, komornicy sądowi. Dane mogą również być udostępnione obywatelom, przedsiębiorcom lub innym instytucjom.

Źródło: niezalezna.pl, PAP


SONDA
Wczytuję sondę...

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Program wsparcia dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera

/ Gadini

Od poniedziałku opiekunowie osób cierpiących na chorobę Alzheimera mogą składać wnioski o przyznanie "Bonu opiekuńczego: Alzheimer 75". Przygotowane przez miasto nowe świadczenie w wysokości 2 tys. zł ma wesprzeć rodziny w opiece nad chorymi.

Celem świadczenia jest wsparcie rodzin w opiece nad seniorami, którzy ukończyli 75. rok życia, mieszkają w Szczecinie i mają zdiagnozowaną chorobę Alzheimera.

Opiekunowie chorych, aby otrzymać bon, muszą złożyć odpowiedni wniosek oraz dołączyć do niego zaświadczenie od lekarza specjalisty informujące, że senior przebywa pod opieką poradni zdrowia lub zespołu leczenia środowiskowego. Zaświadczenie musi zawierać także informacje dotyczące rozpoznania choroby Alzheimera wraz z określeniem jednostki chorobowej.

Osoby chcące otrzymać bon muszą również wypełnić anonimową ankietę, której celem jest rozpoznanie sytuacji osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Jak informuje miasto, dane te zostaną wykorzystane w celu przygotowania przez Szczecin programów wsparcia dla osób starszych oraz ich opiekunów.

Wnioski o przyznanie świadczenia można składać w biurze obsługi interesantów szczecińskiego magistratu przy pl. Armii Krajowej 1. Dokumenty można także zanosić do Filii Urzędu Miasta przy ul. Rydla 39-40.

Szczegółowe informacje dotyczące "Bonu opiekuńczego: Alzheimer 75", w tym wzory niezbędnych formularzy, dostępne są pod adresem internetowym: http://eurzad.szczecin.pl/chapter_51081.asp?soid=21D796666F9343FA9CE16BE2E0063A90.

Świadczenie skierowane jest do opiekunów, którzy bezpośrednio sprawują opiekę nad seniorem. Osoba chora nie może być objęty opieką prywatnej lub publicznej placówki. Wysokość bonu to 2 tys. zł. Pieniądze zostaną przekazane opiekunom w dwóch transzach, każdorazowo po 1 tys. zł.

Pierwsza transza zostanie wypłacona opiekunowi, który złoży odpowiedni wniosek w trakcie rozpoczynającego się naboru wniosków (od 16 lipca do 17 sierpnia br.) i zostanie do niego zakwalifikowany. Druga transza pieniędzy zostanie wypłacona opiekunowi, który uzyskał prawo do świadczenia w ramach pierwszej transzy, a sytuacja opiekuńcza nie uległa zmianie oraz osobom, które po raz pierwszy będą ubiegały się o przyznanie świadczenia i zostaną do niego zakwalifikowane. Wnioski będą przyjmowane od 17 września do 19 października br.

Miasto na realizację zadania w 2018 r. zabezpieczyło w budżecie 1,8 mln zł.

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl